Tuesday, May 25, 2010

TUBUH UNIT KHAS SIASAT PEMALSUAN





Written by Admin
Monday, 14 September 2009 10:23

Oleh: ZAINUDDIN HASSAN

BERDASARKAN dua laporan polis yang dibuat oleh Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat, Datuk Dr Jeffrey Kitingan, di Balai Polis Penampang iaitu PPG/RPT 5914/09 dan PPG/RPT/6019/09, Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan sewajarnya menubuhkan Unit Khas daripada Bahagian Jenayah Komersil Bukit Aman untuk menyiasat kes pemalsuan Peta Pembalakan yang melibatkan Kerajaan Negeri Sabah kehilangan sumber hutan dan menimbulkan impak alam sekitar yang tidak terkawal.

Walaupun Jabatan Perhutanan Sabah segera menangguhkan pelaksanaan dua lesen membalak bagi Konsesi YS 3/07 (6A) dan YS 3/07 (6B) di kawasan Hutan Simpan Komersil Kelas II Kuamut, Kinabatangan sejurus selepas laporan polis dihantar melalui faksimili daripada Balai Polis Penampang, namun Pengarah Perhutanan Sabah meneruskan lesen pembalakan Konsesi YS 3/07 (5) yang diperolehi melalui modus operandi pemalsuan peta pembalakan yang sama.

Sehubungan dengan itu, atas arahan Pucuk Pimpinan PKR, saya telah menghantar notis bertulis kepada Pengarah Perhutanan Sabah pada 10 September 2009 meminta penjelasan kenapa pembalakan di Konsesi YS 3/07 (5) diteruskan sedangkan ianya termasuk di kawasan tanah tinggi melebihi 25 darjah dan diluluskan berdasarkan Peta Pembalakan yang dipalsukan dengan memberi tempoh 14 hari daripada tarikh notis tersebut diterima untuk mereka memberikan penjelasan bertulis atau siaran akhbar.

Dalam hal ini, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang masih dibelenggu dengan pelbagai masalah mungkin tidak mempunyai kepakaran untuk menyiasat kes penipuan dan pemalsuan peta pembalakan kerana ianya di bawah jurisdiksi Bahagian Jenayah Komersial Polis Di Raja Malaysia.

SPRM hanya terlibat dalam soal ‘rasuah dan salahguna kuasa’ hanya jika terdapat alibi kukuh pembayaran wang daripada Michael Chia kepada Datuk Sam Mannan, Han Wai Kong dan kakitangan yang terlibat dalam proses pemalsuan peta pembalakan, namun ianya belum dizahirkan secara sah, maka PDRM harus menyiasat bagaimana pemalsuan peta pembalakan dilakukan bagi mendapatkan Lesen Pembalakan di kawasan yang tidak boleh dibalak.

Mungkin kes ini agak rumit dan baru didedahkan kepada umum, maka PDRM mungkin mengalami masalah teknikal dan terpaksa meminta bantuan unit forensik untuk menentusahkan peta asal dengan peta yang dipalsukan oleh Han Wai Kong, maka ada wajarnya jika mereka menggunakan khidmat Jabatan Topografi dan Pemetaan Negara serta Unit Remote Sensing Negara yang boleh memberikan gambaran sebenar.

Sebagai warganegara Malaysia yang cintakan negeri dan negara ini, saya telah menjalankan siasatan sendiri dengan bantuan kakitangan Jabatan Perhutanan yang jujur dan berkhidmat dengan penuh tanggung jawab, namun maruah mereka dicemari oleh kakitangan yang tidak amanah seperti Han Wai Kong, Othman Matnoh dan sebagainya, termasuk Pengarah Perhutanan Sabah sendiri, secara sedar turut bersubahat dan terlibat secara langsung dengan sindiket pemalsuan peta pembalakan dan mengeluarkan lesen pembalakan sekalipun beliau tahu, dengan maklumat yang berada di hujung jari, kawasan berkenaan TIDAK BOLEH dibalak.

Mengikut maklumat dalaman Jabatan Perhutanan Sabah, permohonan lesen membalak bagi YS 3/07 (5), YS 3/07 (6A) dan YS 3/07 (6B) yang dikemukakan kepada Jabatan Perhutanan akan diminit terus ke Bahagian GIS/Unit Pemetaan untuk pemprosesan.

Di Unit GIS/Pemetaan, Pegawai yang bertanggung jawab, Han Wai Kong akan berbincang dengan adiknya iaitu Pengurus Besar Danagaya Sdn.Bhd, Frank Han Kan Kong bagi menyediakan draf peta pembalakan yang dipalsukan dengan mengecilkan pelan kontour kawasan tanah tinggi sehingga ianya kelihatan landai dan di bawah 25 darjah.

Setelah draf kasar pelan palsu disediakan, Frank Han akan mendapatkan persetujuan daripada pemilik dan Pengarah Danagaya Sdn.Bhd iaitu Michael Chia dan Yap Siaw Lin terutama rundingan komisyen untuk Han Wai Kong dan kakitangannya (jumlah tidak diketahui).

Setelah harga dipersetujui (tidak ada yang mahu melakukan penipuan secara sukarela), Han Wai Kong akan mengarahkan kakitangannya, terutama Othman Matnor atau kakitangan lain menyediakan peta palsu dengan melandaikan kecuraman tanah tinggi terutama di konsesi YS 3/07 (5), YS 3/07 (6A) dan YS 3/07 (6B) yang pada prinsipnya tidak seincipun kawasan tersebut boleh diteroka atau dibalak.

Lazimnya, pemeriksaan lapangan akan dilakukan bersama dengan Wakil Syarikat, KPPM Tongod dan Othman Matnoh dan Rahmadin Saini daripada unit GIS Jabatan Perhutanan.

Namun dalam kes permohonan pemalsuan peta pembalakan Danagaya Sdn.Bhd yang disediakan oleh Han Wai Kong dan kakitangannya, TIDAK ADA sebarang pemeriksaan lapangan dilakukan dan sebenarnya TIDAK PERNAH dilakukan langsung.

Sebaliknya, Othman Matnoh dan Rahmadin Saini akan menyediakan laporan palsu berdasarkan peta pembalakan palsu yang disediakan Han Wai Kong dan dilukis oleh kakitangannya termasuk Othman Matnoh.

Kesemua laporan pemeriksaan dan peta palsu disediakan untuk proses pengeluaran lesen membalak akan dihantar kepada Pengarah Jabatan Perhutanan Sabah, Datuk Sam Mannan.

Setelah semua peta dan laporan palsu berkenaan berada di meja Pengarah Perhutanan, Michael Chia akan meminta orang kepercayaan Datuk Musa Aman iaitu Datuk Albert Lim Yu Ming menghubungi Pengarah Perhutanan untuk meluluskan Lesen Membalak bagi YS 3/07 (5), YS 3/07 (6A) dan YS 3/07 (6B).

Setelah persetujuan diberikan berdasarkan beberapa syarat termasuk bayaran komisyen (tidak ada orang melakukan kerja jenayah ini jika tidak ada bayaran), Pengarah Perhutanan akan menandatangani Lesen Membalak yang telah disediakan oleh Pegawai Pelesenan Jabatan Perhutanan.

Frank Han akan datang mengambil lesen berkenaan untuk diberikan kepada Michael Chia bagi penyediaan Jaminan Bank dan proses memulakan kegiatan pembalakan, namun lazimnya mereka telah menjalankan kerja pembalakan secara haram sebelum lesen dikeluarkan dan jaminan bank disediakan.

Jenayah terancang ini, jika dibiarkan berterusan akan menyebabkan Sabah akan kehilangan satu-satunya hutan tertua di kawasan tanah tinggi yang masih tinggal dan amat penting untuk ekosistem dan biodiversiti.

Sehubungan itu, sebagai menghargai amanah Perdana Menteri Malaysia yang melanjutkan tempoh perkhidmatan Ketua Polis Negara selama satu tahun lagi, maka siasatan segera harus dijalankan untuk menaikkan imej polis dan memulihkan kepercayaan rakyat Sabah terhadap PDRM yang selama ini sering ditohmah sebagai salah satu komponen salahlaku rasuah.

Sejajar dengan amanat yang ditinggalkan Mantan Perdana Menteri Malaysia, Tun Abdullah Ahmad Badawi, “Kita bukannya mewarisi bumi ini daripada nenek moyang kita, sebaliknya kita meminjamnya daripada anak cucu kita. Maka kita harus kembalikan kepada mereka dalam keadaan sempurna.”

Bagi melicinkan siasatan, sewajarnya Ketua Menteri Sabah menunjukkan kesungguhan menjaga khazanah hutan dengan meminta Pengarah Perhutanan Sabah, Datuk Sam Mannan dan han Wai Kong bercuti semasa siasatan dijalankan oleh Bahagian Jenayah Komersil Bukit Aman bagi mengelak percanggahan kepentingan.

Tidak boleh tidak, Setiausaha Kerajaan Negeri dan Setiausaha Hasil Bumi wajib bertindak segera membatalkan semua kelulusan konsesi pembalakan yang telah diluluskan kepada Danagaya Sdn.Bhd dan mengembalikan kawasan berkenaan kepada Jabatan Perhutanan Sabah untuk dipulihara dan dinaiktaraf sebagai Hutan Simpan Kekal Kelas 1 melalui bantuan dana yang disalurkan Bank Dunia dan WWF kerana kawasan yang diluluskan lesen pembalakan tersebut adalah Sanktuari Semula Jadi Orang Utan di kawasan tanah tinggi melebihi 25 darjah.

Jabatan Audit Negara yang selama ini hanya melakukan auditan kewangan harus menubuhkan Auditan Lapangan untuk mencegah kegiatan pembalakan ‘haram’ yang diberi lesen secara tidak sah dan memastikan sumber hutan berkekalan sebagai kejayaan Unit Khas Jabatan tersebut sekitar 1990 hingga 1993 memantau semua aktiviti Perhutanan di Sabah.

Auditan Inventori hutan yang dilakukan di atas kertas adalah ‘persubahatan jenayah’ dan sewajarnya kup pembalakan harus mendapat pengesahan daripada Jabatan Audit Negara agar tidak ada lagi kayu di bawah ukur lilit atau melebihi ukur lilit (mother tree) atau spesis dilindungi ditebang sesuka hati.

Kajian secara ‘Random Sampling’ bagi ‘Tunggul’ (Stump) yang ditinggalkan di kawasan konsesi harus dilaksanakan sebelum wang cagaran dikembalikan kepada pembalak kerana kecenderungan pembalak menebang kayu di bawah atau melebihi saiz amat tinggi terutama di kawasan yang diluluskan berdasarkan pemalsuan peta dan laporan pemeriksaan lapangan.

Semua rakyat Sabah mengharapkan agar profesionalisme Jabatan Perhutanan, PDRM, Audit Negara dan semua jabatan penguatkuasa ditingkatkan dari semasa ke semasa kerana mereka merasakan rugi membayar gaji pegawai dan kakitangan yang berkhidmat untuk pembalak haram yang berlesen!

No comments:

Post a Comment